HALF-LIFE | A Forensics of Plain Sight

Performative Photography and Installation.
2018-present (Work in Progress):



A series of composite photo-montage “site portraits” of former Dictatorship era (1939–1975)prisons in Madrid, Spain. The 16 buildings reverted to their pre-war social function (convents, schools, municipal buildings) and bear no markings to indicate their former use as prisons and sites of torture and execution. The story of these buildings remains largely unknown. They sit in plain sight within the city center.



For Half-Life, each building site is photographed forensically by artist Ann Burke Daly to produce photographic fragments (specimens) which are pieced together through installation to form a fractured and expansive assemblage. Photo-fragments are shot performatively by the artist in a single durational session at each site. Daly uses the camera as a prosthesis, creating 200-1000 photographs per site.  Fragments are pinned to the wall as groupings of specimens in each installation. Each composite "site portrait" is like a giant surface skin. Installation visitors are invited to investigate these highly tactile specimen-walls, up close with Daly; like detectives at the scene of a crime.


Madrid journalist Fran Serrato discusses the exploratory phase of Half-Life in Madrid: El Pais feature. Ann Burke Daly’s project HALF-LIFE | A Forensics of Plain Sight is created in association with Madrid cultural collective Brumario.More images available upon request.



..................................

PROYECTO INFO (ES):
HALF-LIFE | a Forensics of Plain Sight
2018-2022
Para el proyecto Half-Life | Vida Media, la artista Ann Burke Daly fotografía las prisiones de la época de la dictadura (1937- 1975), en el centro de la ciudad de Madrid, España. Daly fotografía cada lugar muy de cerca, como lo haría un forense, para producir fragmentos fotográficos (muestras) en primer plano, que colocados unos junto a otros toman la forma de un fotomontaje fracturado e inmersivo creando un “retrato del sitio”. Cada uno de los "retratos del sitio" del fotomontaje expansivo y fracturado de Daly es como una piel gigante desollada—aplanada, ampliada, claustrofóbica e inmersiva—estirada en la pared frente al público de la exposición. Se invita a los visitantes de la instalación a investigar estas muestras-muros inmersivos y visualmente convincentes, de cerca con Daly; como detectives en la escena de un crimen. Los fragmentos fotográficos (muestras) son tomados performativamente por la artista en una sola sesión de duración en cada sitio, usando la cámara como una prótesis, para crear 200-1000 fotografías por sitio. La acción performativa de Daly requiere esfuerzo físico, lo que empuja los límites físicos de la artista. Daly crea a través de Half-Life, una conexión empática entre sus límites físicos y el esfuerzo—y las dificultades de entender la historia de otra cultura (o incluso la propia) y el muy necesario trabajo y la incomodidad requerida en la lucha por comprender.

[Half-Life se crea en asociación con la organización cultural BRUMARIO, Madrid, España. También gracias a EQUIPO MAAD (Madrid), por su ayuda en el rodaje de la documentación fotográfica de Daly]

  ···  
  ···  
  ···  
  ···  
HALF-LIFE | A Forensics of Plain Sight. Artist Ann Burke Daly performing photography at former dictatorship era prisons in Madrid, Spain.  Building sites are photographed forensically.   ···  
HALF-LIFE | A Forensics of Plain Sight. Artist Ann Burke Daly performing photography at former dictatorship era prisons in Madrid, Spain.  Building sites are photographed forensically.   ···  
HALF-LIFE | A Forensics of Plain Sight. Artist Ann Burke Daly performing photography at former dictatorship era prisons in Madrid, Spain.  Building sites are photographed forensically.   ···  
HALF-LIFE | A Forensics of Plain Sight. Artist Ann Burke Daly performing photography at former dictatorship era prisons in Madrid, Spain.  Building sites are photographed forensically.   ···  
  ···  
  ···  
  ···  
Using Format